9 tips om veilig af te vallen

9 Tips of Veilig af te vallen

Dat afvallen soms schadelijk kan zijn voor de gezondheid is algemeen bekend. Met alle hongerdiëten, crashdiëten en trucjes waarvan de lange termijn effecten nog niet bekend zijn, kun je door een dieet je gezondheid beschadigen.

Als je wilt afvallen en tegelijkertijd iets aan je gezondheid wilt doen, dan zijn de onderstaande tips geschikt voor jouw situatie.

  1. Vermijd onnatuurlijke light drankjes

Drankjes waar het woord light aan toe wordt gevoegd worden vaak gezien als gezonder dan de normale versie ervan. Dit is echter niet compleet waar: de suikers hierin zijn vervangen door kunstmatige zoetmiddelen die vaak de neiging hebben om een eetlust bij je op te wekken.

Na het drinken van een light drankje heb je weliswaar minder calorieën geconsumeerd, maar de zoetmiddelen verstoren je natuurlijke eetlust, waardoor je eetlust stijgt en je later eerder toegeeft aan dat koekje laat op de avond.

  1. Drink meer water

    In plaats van calorierijke light drankjes, vruchtensappen of water met toegevoegde vitaminen, is het beter om thee en water te drinken. Water bevat geen calorieën en lest je dorst net zo goed als die andere drankjes. Water uit de kraan en in een glazen hebben de voorkeur. Plastic kan BPA bevatten: een stof die het afvallen moeilijker kan maken door je hormoonbalans te verstoren waardoor je lichaamsvet minder snel verbrandt.

Daarom is het tellen van calorieën geen alles-in-een antwoord om af te vallen. Tel jij nog steeds elke calorie? Lees in dit artikel waarom je dat beter niet meer kunt doen.

  1. Groene thee

Thee bestaat voornamelijk uit water en bevat dus nauwelijks calorieën. Vooral groene thee is een goede dorstlesser tijdens het afvallen. Deze thee zorgt ervoor dat je meer energie verbrandt en de afvalstoffen in je lichaam vermindert. Onderzoek van de Maryland Medical Center universiteit heeft uitgewezen dat groene thee bovendien het slechte cholesterol (LDL) verlaagt en kankercellen tegengaat..

  1. Verspreid de maaltijden

    Om je stofwisseling hoger te houden en dus meer energie en vet te verbranden, is het beter om je maaltijden goed over de gehele dag te verspreiden. Eet dus niet drie grote maaltijden per dag, maar verdeel deze in vijf à zes kleinere maaltijden.

  1. Blijf in beweging

Intensief sporten is niet noodzakelijk om fit te blijven. Elke dag minimaal 30 minuten bewegen is in principe genoeg. Denk hierbij aan boodschappen doen op de fiets of een kleine wandeling maken. Door te bewegen verbrand je calorieën tijdens maar ook na de activiteit omdat je stofwisselingen uren (en soms zelfs dagen) daarna hoger is.

  1. Niet eten voor het slapen gaan

Als je vlak voor het slapen gaat toch nog gaat eten, heb je kans dat je lichaam dit als vet opslaat. Het is beter om water te drinken: dit zorgt voor een verminderd hongergevoel.

Door niet te eten voor het slapen, maak je daarnaast meet groeihormoon aan. Dit hormoon zorgt ervoor dat je sneller vet verbrandt, meer energie ter beschikking hebt en de hele dag door scherper bent.

  1. Genoeg slaap

Te weinig slaapt zorgt voor een grotere productie van het stresshormoon cortisol. Dit hormoon zorgt voor een grotere eetlust en wil je dus absoluut vermijden tijdens het afvallen! Cortisol breekt daarnaast spieren af. Hou je cortisol laag door minimaal 8 uur per dag te slapen, ook als je niet moe bent na 6 uur slapen.

Dit artikel is geschreven door Bernard Favier
www.puurfiguur.nl