Hoe slaap je helpt om af te vallen

Hoe slapen je helpt af te vallen

 

Slapen is erg belangrijk en niet alleen om je iedere dag weer goed fit te voelen. Onderzoek, te vinden in de New York Times bestseller Zero Belly Diet, heeft uitgewezen dat te weinig slaap gewichtsverlies kan verminderen met ten minste 55 procent. In dit artikel lees je hoe slaaptekort het gewicht beïnvloedt en hoe je hiermee omgaat aan de hand van onderzoeksresultaten.

 

Volwassenen hebben gemiddeld tussen de 7 à 8 uur slaap nodig per nacht. Als er minder wordt geslapen dan gemiddeld vijf uur per nacht, spreken we van slaapgebrek. Bij slaapgebrek wordt het evenwicht tussen twee bij eetlust betrokken hormonen verstoord; hierdoor hebben mensen die kort slapen meer eetlust dan lange slapers. Dit kan leiden tot extra vet in de buikregio (meer informatie).

 

Minder gesnack

Des te langer je wakker bent, hoe meer tijd je hebt om te gaan snacken. Volgens een onderzoek aan de universiteit van Pennsylvania kun je hierdoor tot wel een kilo per week aankomen. Zo hebben ze ook ontdekt dat over een tijdsbestek van zeven dagen de slapeloze proefpersonen (die slapen vanaf vier uur ’s nachts tot acht uur ’s ochtends) meer kilo’s aankomen dan de proefpersonen die sliepen vanaf elf uur ’s avonds tot acht uur ’s ochtends. Dit kwam vooral doordat de slapelozen rond de 550 calorieën consumeerden rondom de tijd dat de anderen al sliepen.

 

Meer vlees, meer slaap

Het schijnt dat vlees eten, slaap opwekt. Dit effect wordt veroorzaakt door tryptofaan; een aminozuur die in de meeste soorten vlees voorkomt. Als je nauwelijks slaapt en ongeveer een vierde gram tryptofaan consumeert, wat ongeveer in een kippenpootje zit, kan dit je slaap al verlengen met een paar uur. Een onderzoek aan de universiteit van Colorado heeft uitgewezen dat men zes procent minder calorieën consumeert bij genoeg slaap. Zes procent klinkt niet veel, maar als je bedenkt dat 2000 calorieën ongeveer de norm is, scheelt het toch 120 calorieën. Maandelijks zou dit kunnen leiden tot een gewichtsverlies van ongeveer een halve kilo.

 

Hogere calorieverbranding

Naast het hebben van een hoger energieniveau verbrand je ook meer calorieën als je een goede nachtrust hebt gehad; zelfs als je niet sport. Een onderzoek van The American Journal of Clinical Nutrition heeft uitgewezen dat normale slapers vijf procent meer calorieën verbranden zonder te bewegen dan mensen met slaapgebrek. Ook verbrandden ze 20 procent meer calorieën na het eten van een maaltijd.

 

Hongerstillende geuren

Ook al zou je zeggen dat geuren voornamelijk honger opwekken, zijn er ook geuren die dit aanzienlijk verminderen. Volgens een onderzoek in The Journal of Neurological and Orthopaedic Medicine raakten mensen die om de twee uur de geur van pepermunt opsnoven gemiddeld 2,5 kilo per maand kwijt. Naast pepermunt zou dit ook het geval zijn bij de geur van vanille, banaan en groene appel. Voor de mensen die geen mogelijkheid zien om van hun slaapgebrek af te komen, maar toch iets willen doen aan hun eetgewoontes, is er een handig trucje: steek een geurkaars naast je bed aan of laat een paar druppels pepermuntolie intrekken in je kussen. Zo verminder je je eetlust terwijl je slaapt en heb je de volgende dag minder de neiging om te gaan snacken.

 Dit artikel is geschreven door Bernard Favier
www.puurfiguur.nl