Hou de inname van koolhydraten in de gaten

koolhydraten

Bij gezond eten wordt door de meeste mensen gedacht aan de juiste inname van vitaminen, vezels en andere gezonde voedingsstoffen. Toch wordt er vaak voorbij gegaan aan de verhouding van eiwitten en koolhydraten in de voeding. Zo hebben koolhydraten het kenmerk dat ze snel worden opgeslagen als vet, terwijl eiwitten een zeer gezonde invloed hebben op onze vitaliteit. In dit artikel werpen we daarom een blik op de invloed van de hoeveelheid koolhydraten in ons voedsel.

Belangrijke bron van energie

Koolhydraten zijn voor ons lichaam een belangrijke bron van energie. De gezondheidsraad adviseert ons dan ook om ongeveer 40-60% van onze te verbranden energie haalt uit koolhydraten. Dit betekent dat we de koolhydraten daadwerkelijk innemen via voedsel. Koolhydraten worden namelijk niet als koolhydraten in ons lichaam opgeslagen, maar worden getransformeerd tot een beter houdbare reserve: vet.

Koolhydraten zijn dus belangrijk voor onze dagelijkse activiteiten. Toch kleven er ook nadelen aan koolhydraten. Koolhydraten worden namelijk snel door ons lichaam verteert en daarom moet de energie ook snel worden verbruikt. Als dat niet gebeurt dan krijgen we de opbouw van vetreserves op plekken waar we dat niet willen. Denk bijvoorbeeld aan buik, billen en benen. Daarom is het goed om op te letten hoeveel koolhydraten je nuttigt.

Hongergevoel

Door de snelle vertering van koolhydraten, krijg je ook snel weer een hongergevoel nadat je hebt gegeten. Denk bijvoorbeeld aan het eten van een zak chips (50% koolhydraten). Je lichaam verteert de koolhydraten snel, waarna de energie beschikbaar is, maar je deze vervolgens niet gebruikt. Je krijgt dan weer een hongergevoel omdat je maag leeg is, maar je lichaam is nog druk bezig met het opslaan van alle overtollige energie.

Let op de verhouding koolhydraten vs. eiwitten

Waar koolhydraten snel door het lichaam worden opgenomen, geven eiwitten veel trager hun energie af. Dit zorgt er voor dat je lange tijd een verzadigd gevoel hebt en dus niet de neiging krijgt om te eten. Bovendien heeft deze trage verbranding het gevolg dat je lichaam op zoek moet naar andere energiebronnen. Je lichaam doet hiermee een beroep op de vetreserves in je lichaam. Dit betekent dat je vet gaat verliezen en zult afvallen. Een dergelijk eiwitrijkdieet is een goede en gezonde manier om blijvend af te vallen. Bovendien is het goed vol te houden!

Dit artikel is geschreven door Remco Zuidbroek
Vitadis.nl