Kun je fit zijn maar toch overgewicht hebben?

vet maar toch fit

Het is mogelijk om fit te zijn maar toch wat kilo’s teveel hebben. Dat is tegenstrijdig met wat altijd verteld wordt maar het is wel degelijk mogelijk. Het is niet nodig om slank te zijn om fit te zijn. Een paar kilo’s teveel hoeft niet slecht te zijn maar zwaar overgewicht en obesitas is echter niet gezond. Iemand met een BMI tussen 25 en 30 heeft overgewicht maar wanneer de persoon gezond leeft met goede voeding, niet rookt en veel sport dan is het mogelijk dat de persoon fit en gezond is. Het risico op gezondheidsproblemen is dan minder door de gezonde levensstijl van de persoon.

Gewicht versus fitheid
Het gewicht zegt niet alles. De verdeling van het vet over het lichaam bepaalt grotendeels de gezondheid van een persoon. Iemand met veel buikvet heeft meer risico op gezondheidsklachten dan iemand die het vet verdeeld heeft over het lichaam. Als iemand veel sport en steeds verbeterd door bijvoorbeeld langer of intensiever te sporten zonder dat het gewicht verandert dan verbetert de gezondheid wel. Bij alle sporten zoals zwemmen, wandelen of fietsen wordt het cardiovasculaire systeem verbeterd. Door te sporten wordt het risico op hart- en vaatziekten sterk verkleind. Het heeft ook voordelen voor de botten, bloeddruk, bloedsuikergehalte en de mentale gesteldheid.

 

Samenstelling van het lichaam

Je lichaamsgewicht bestaat uit water, organen, botten, spieren en vet. Als je aan het afvallen bent dan wil je het lichaamsgewicht verminderen door de vetten op het lichaam te reduceren. Het is echter ook mogelijk dat het water in het lichaam vermindert of de spiermassa. Een combinatie is ook mogelijk. De samenstelling van het lichaam kan ook veranderen terwijl je geen verandering op de weegschaal ziet. Het gewicht blijft dan hetzelfde. Dit is bijvoorbeeld het geval als je begint met sporten. Je wordt dan niet zwaarder maar de spiermassa neemt toe en de vetten nemen af. Het is ook mogelijk dat er meer vet op het lichaam bijkomt terwijl de spiermassa afneemt. De samenstelling van het lichaam is daardoor belangrijker dan het gewicht zelf.

 

Afvallen
Als je afvalt dan zeggen de kilo’s ook niet alles. Vet heeft bijvoorbeeld een veel grotere omvang per kilo dan spiermassa. Bij bijna elk dieet verlies je in de eerste dagen ongeveer twee tot drie kilo. Dit is echter geen vet of spiermassa maar vocht waardoor het water in het lichaam afneemt. Dit is echter geen permanent verlies van lichaamsgewicht. Het gewicht komt na het dieet weer terug als je weer meer gaat eten. Het lichaam neemt dan weer meer vocht op.


Bron: http://www.beyondfailure.nl