Overtollige zomerkilo’s: hoe kom je ervan af?

Sun in autmn forest

De zomer. Een periode van rust, zon en vooral: genieten. Van lekker weer, prachtige onbekende landschappen en lokale lekkernijen. Waar iedereen vóór de zomer hard werkt om helemaal in shape met een goed gevoel die bikini weer aan te trekken, lijkt men tijdens de vakantie al die goede gewoontes overboord te gooien. Met als gevolg een hele hoop overtollige zomerkilo’s, waar je bij terugkomst het liefst zo snel mogelijk van af wilt. Maar hoe doe je dat? Door dit stappenplan te volgen!

Stap 1: Erken en accepteer de situatie

Oké, je bent net terug van vakantie, je mailbox zit bomvol en de eerste de beste werkoutfit die je uit de kast trekt zit verdacht strak. Shit, toch weer aangekomen tijdens de vakantie. En dat terwijl je je nog zo had voorgenomen om er wat extra op te letten. Helaas. Dat is niet gelukt. Vervelend, maar niet het einde van de wereld. Toch? Probeer niet met een teleurgesteld gevoel terug te kijken op je vakantie en elke indulgement uitgebreid te (over)analyseren. Dat zorgt er alleen maar voor dat je het jezelf nóg kwalijker neemt dan je al doet. Het heeft bovendien geen zin, want het is al gebeurd. Probeer in plaats daarvan te kijken naar hoe het nú is. Je bent terug van vakantie, je moet bijna weer aan de slag en, inderdaad, je bent een beetje aangekomen. Het is wat het is.

Stap 2: Begin nu!

Nadat je de situatie hebt erkent en geaccepteerd, is de volgende stap vooral zo snel mogelijk beginnen. Stel gezonder eten en sporten niet uit tot het je een keer goed uitkomt, want naar alle waarschijnlijkheid komt het nooit goed uit. Smoesjes als ‘nu niet, want ik ben ongesteld’, ‘morgen weer, want vandaag voel ik me rot’ of ‘over een maand pas, want nu moet ik weer wennen op kantoor’ zijn hierbij not done. Luister er niet naar. Focus in plaats daarvan op wat je wilt doen: gezonder leven en meer bewegen en, als het even kan, wat kilo’s rondom je buik kwijtraken. Beginnen kan heel klein, door met de fiets naar je werk te gaan, overal waar het kan de trap te nemen en wat gezonde snacks in te slaan.

Stap 3: Neem je eetpatroon onder de loep

In plaats van te focussen op een streng dieet of maar helemaal niets meer te eten (wat trouwens ook niet helpt als je af wilt vallen), is het beter om je hele eetpatroon onder de loep te nemen. Het gaat er vaak niet om dat je hier en daar wat tussendoortjes schrapt, maar dat je eetpatroon in zijn geheel niet erg gezond is. Na het consumeren van welke producten voel je je schuldig/moe/misselijk? Hoe vaak neem je een ongezond tussendoortje? Kook je veel zelf, of bestel of koop je vaak kant-en-klare maaltijden? Als je ziet waar je valkuilen zich verschuilen, kun je je van daaruit richten op een meer gezond eetpatroon. Focus je hierbij op de voedingsstoffen die je nodig hebt en verwerk deze in drie maaltijden (ontbijt – zeer belangrijk en vooral niet overslaan! -, lunch en avondeten). Tussendoor trek? Dat kun je opvullen met allerhande gezonde snacks.

Stap 4: Eet zoveel mogelijk natuurlijk

Om je eetpatroon nog iets eenvoudiger en gezonder te maken, kun je je het beste focussen op echte voeding. Veel producten uit de supermarkt zijn bewerkt en bevatten veel ongezonde toevoegingen, die niets doen voor je lichaam of je gezondheid. Probeer zoveel mogelijk voor natuurlijk producten te gaan en kook en bereid veel zelf. Je kunt ook maaltijden of snacks voorbereiden in het weekend of van te voren invriezen. Zo zorg je ervoor dat je ook iets gezonds te eten hebt wanneer je na een lange dag op kantoor geen puf meer hebt om te koken.

Stap 5: Beweeg meer

Een ander belangrijk aspect van een gezondere levensstijl en afvallen is beweging. Naast een beter eetpatroon, moet je lichaam ook meer in beweging komen. Dit is voor veel mensen echter een struikelblok, omdat sporten niet altijd als de leukste activiteit wordt beschouwd. Dat geeft niets, maar feit is dat beweging wel essentieel is als je aan je gezondheid en lichaam werkt. Ga op zoek naar een sport die bij je past en die je leuk vindt. Of zoek een sportmaatje, zodat je elkaar kunt motiveren. Misschien is er wel een collega die maar wat graag een paar keer per week samen wil zwemmen voor of na het werk, die wil wandelen tijdens de lunch of die dezelfde route fietst naar kantoor. Of misschien is het de uitgelezen mogelijkheid om bij te kletsen met die ene vriendin die je veel te weinig ziet. Bewegen kan ook leuk zijn!

Wil jij meer tips om af te slanken? Klik dan hier!