Zo eten ook jou kinderen groenten!

zo-eten-jou-kids-meer-groente

“Mama, dat lust ik echt niet, ik ook niet mama, mogen we iets anders?” Is dit voor jou dagelijks kost als je die overheerlijke stomende groenten op tafel zet? Dat kan heel vervelend worden. Vooral omdat je natuurlijk graag ziet dat je kinderen gezond eten zodat ze kunnen groeien, een gezond gewicht hebben en voldoende energie. Hoe maak je groenten eten leuk en lekker voor je kinderen? Hier lees je een aantal tips.

Eet bij elke maaltijd groenten

We zijn gewend om groenten alleen te eten bij de avondmaaltijd. Op deze manier “moeten” kinderen veel groenten in één keer eten om aan de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid te voldoen. Zorg dat er altijd groenten zijn om te eten. Als tussendoortje met een humusdip, bij het ontbijt in de vorm van een groentesap of groene smoothie, een beetje komkommer en tomaat bij de lunch en gekookte of gewokte groenten bij de avondmaaltijd. Zo wennen ze aan de smaak en krijgen ze gedurende de dag elke keer een klein beetje binnen.

Betrek je kinderen bij het eten

Ga samen met de kids naar de groenteboer. Betrek ze bij het koken en bij gezond eten. Laat ze kiezen en bedenk samen een recept dat je met ze klaar maakt. Het is veel leuker als ze het zelf klaar gemaakt hebben. Grote kans dat ze zitten te smullen!

Experimenteer

Maak groenten op verschillende manieren klaar, wokken, koken, pureren, salades. Het kan allerlei verschillende smaaksensaties hebben. Test wat je kinderen lekker vinden, schrijf het op. Leer ze dat het belangrijk is om altijd wat te proeven. Maak er een spel van: de test van de week of maand en maak elke keer een andere groentesoort voor ze klaar. Vertel ze er meer over en leer ze waarom deze groentesoort goed is om te eten. Als ze iets echt niet lusten probeer het dan een half jaar later nog eens, je zal merken dat ze gedurende de jaren een andere smaak ontwikkelen.
Verstop groenten in je eten
Als je groenten in het eten verstopt, komt de smaak en de textuur van de groente niet expliciet tot uiting. Toch raak je gewend aan de smaak van groenten op een sneaky manier. Doe bijvoorbeeld boerenkool of spinazie door smoothies, groenten door de omeletten en rol er een rolletje ham omheen of maak een heerlijke pastasaus met gepureerde tomaten, paprika en courgette. Niemand die het merkt!

Juice it!
Maak groene smoothies en groentesappen. Ze geven direct energie, een boost aan vitamines en mineralen en met een stukje fruit, kokoswater en kaneel vinden de kinderen ze meestal heerlijk. Doe ze in een leuk glaasje met een gezellig rietje erin en maak ze in allerlei verschillende kleuren. Eén groot feest en ook ideaal als jij op je gewicht wilt letten of wilt afvallen.

Geef het goede voorbeeld

Je bent een voorbeeld voor je kinderen, ze kijken tegen je op. Eet daarom regelmatig groenten waar ze bij zijn. Als ze zien dat jij ervan geniet en je er goed bij voelt zullen ze sneller geneigd zijn ze ook te eten!

Ben jij op zoek naar verschillende gezondheidsproducten? Klik dan hier!

Tags: ,